Naar inhoud
Gemeente Mol

Vlaamse overheid lanceert hulplijnen.be voor wie nood heeft aan luisterend oor

café liggend A4-1
woensdag 6 januari 2021

De Vlaamse overheid lanceerde eind december www.hulplijnen.be voor mensen die zich minder goed in hun vel voelen en nood hebben aan een babbel. Op de website staat een overzicht van hulplijnen die je volledig anoniem kan contacteren bij vragen of bezorgdheden. Daarnaast kan je in onze gemeente ook steeds terecht bij de sociale dienst. Blijf dus zeker niet zitten met je vragen, maar blijf praten!

Door de coronamaatregelen vielen veel informele gesprekken weg. Denk maar aan de korte babbel met collega’s of met ouders aan de schoolpoort, het binnenspringen bij buren, je bezoek aan de kapper of gezellig samenzijn met vrienden op café. Mensen die zich minder goed in hun vel voelen, verliezen hierdoor ook een uitlaatklep. Om hen te helpen, richtte de Vlaamse overheid de website www.hulplijnen.be op.

Overzicht van hulplijnen

Op de website www.hulplijnen.be vind je een overzicht van negen hulpverleners die klaar staan met een luisterend oor:

  • Tele-Onthaal: voor alle kleine en grote zorgen
  • 1712: voor vragen over geweld, misbruik of kindermishandeling
  • Zelfmoordlijn: voor vragen over zelfmoordgedachten
  • de Druglijn: voor vragen over drank, drugs, pillen, gamen of gokken
  • Awel: voor kinderen en jongeren met vragen of problemen
  • Nupraatikerover: voor minderjarigen die vragen hebben over mishandeling, verwaarlozing of seksueel geweld
  • Stop it Now!: voor vragen over seksuele gevoelens of gedrag ten aanzien van minderjarigen
  • Lumi: voor vragen over gender en seksuele voorkeur
  • CLBchat: voor leerlingen en ouders met vragen over welbevinden, studies of gezondheid

Je kan de hulpverleners via telefoon, e-mail of chat bereiken. Alle contactmogelijkheden en -momenten staan duidelijk vermeld op de site. Elk gesprek verloopt volledig anoniem.

Sociale dienst

Ook onze sociale dienst staat klaar voor mensen die steun nodig hebben. Eén van de best gekende vormen van dienstverlening van de sociale dienst is financiële hulp, maar ze bieden onder meer ook psychosociale en relationele ondersteuning aan. Ze verwijzen hiervoor door naar verschillende partners, zoals psychologen en drughulpverleners.

Als je voor de eerste keer beroep wil doen op de sociale dienst, of een dringende vraag hebt, bel je naar het nummer 014 33 16 00. Je kan de sociale dienst telefonisch bereiken

  • van maandag tot en met woensdag van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16 uur;
  • op donderdag van 9 tot 12 uur, van 13.30 tot 16 uur en van 16.30 tot 19 uur;
  • en op vrijdag van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16 uur.

Voor niet-dringende vragen stuur je een e-mail naar socialedienst@gemeentemol.be.

Meer info: