Naar inhoud
Gemeente Mol

Uitgetest: attesten en uittreksels voortaan meteen in je mailbox, 24/24

Dit nieuwsbericht is niet actueel.
woensdag 18 juli 2018

Voor een aantal veel gebruikte attesten en uittreksels hoef je voortaan niet meer aan te schuiven. Je vraagt ze online aan, wij leveren ze meteen in je mailbox, 24/24. Voor de digitale aanvraag heb je een mailadres nodig en de PIN-code van je identiteitskaart. Je kiest zelf of je de aanvraag doet met een token, een kaartlezer of de app ‘Itsme’. Het gemeentebestuur zorgt met deze uitbreiding van het e-loket voor een snelle dienstverlening en krijgt zo meer tijd om te werken aan complexe dossiers.

 

Op woensdag 18 juli testten Roger Van Decraen en Robert Provoost uit wat de snelste manier is om een attest of uittreksel te bekomen. Ben je sneller met de computer, of fiets je toch beter naar de dienst bevolking? Roger startte met een aanvraag op de computer, en had na 1,16 minuten zijn attest voor gezinssamenstelling in handen. Robert stond al in de startblokken en reed met de fiets van het OCMW naar de snelbalie van de dienst bevolking. Na 7,29 minuten ontving Robert zijn attest. Een noemenswaardig verschil van 6 minuten en 13 seconden!

Volgende attesten en formulieren ontvang je voortaan meteen in je mailbox:

Bevolking

attest van…

  • gezinssamenstelling
  • hoofdverblijfplaats
  • hoofdverblijfplaats met historiek in huidige gemeente
  • hoofdverblijfplaats met volledige historiek
  • wettelijke samenwoning
  • leven
  • Belgische nationaliteit
  • verblijf en Belgische nationaliteit
  • verblijfplaats met oog op een huwelijk
  • wijze van teraardebestelling en/of rituelen
  • uittreksel uit de registers

Strafregister

  • strafregister

Burgerlijke stand

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • overlijdensakte

Je vindt de attesten hier.

Wat heb je nodig?

Om de online aanvraag te doen het je heb volgende nodig:

  • Een e-mailadres
  • De pincode van je eID
  • Een kaartlezer OF een token OF de app Itsme

Digitaal afgeleverd
Na de verwerking van je aanvraag, ontvang je een link. Via deze link kan je het aangevraagde document downloaden en direct digitaal doorsturen. Je kan ook documenten aanvragen voor kinderen of voor andere personen. In de folder wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je een aanvraag doet.

Tijd voor complexere dossiers
De bevolkingsdienst krijgt dankzij de uitbreiding van het digitale loket meer tijd voor complexe dossiers. Heel wat van de attesten worden dagelijks veelvuldig aangevraagd door inwoners en professionelen (advocaten, deurwaarders, De Post, ziekenhuizen, begrafenisondernemers,…) en zorgen aan het loket voor een langere wachtrij. Deze wachtrij zal dus verminderen waardoor we inwoners met andere vragen sneller kunnen helpen.

Aanvulling op bestaande e-loket
Het gemeentebestuur beschikte al over een e-loket. Inwoners konden attesten online aanvragen maar de medewerkers van de dienst bevolking moesten de aanvragen manueel afhandelen en de attesten opsturen. De uitbreiding van het digitaal loket zorgt ervoor dat de aanvragen van betaalde attesten en uittreksels volledig digitaal gebeurt en dat inwoners het attest onmiddellijk in hun mailbox ontvangen.

Hulp nodig? Welkom!
Kan je wat hulp gebruiken bij online aanvragen? Bij de Knoppeliers én bij Digiweten weten ze van aanpakken! Vrijwilligers beantwoorden jouw computervragen en laten je op een eenvoudige manier kennismaken met de mogelijkheden van de computer en het internet. Kom je als één van de eerste vijf mensen binnen bij de Knoppeliers? Dan krijg je een gratis kaartlezer! Meer info over de Knoppeliers en Digiweten vind je op www.gemeentemol.be of bel even naar het lokaal dienstencentrum in Ten Hove op 014 33 16 00.

Meer info: bevolkingsdienst, 014 33 07 15, bevolkingsdienst@gemeentemol.be