Naar inhoud
Gemeente Mol

Politiereglement ‘Publiek toegankelijke gebouwen en evenementen’ goedgekeurd

dinsdag 27 maart 2018

De gemeenteraad keurde op maandag 26 maart het politiereglement ‘Publiek toegankelijke gebouwen en evenementen’ goed. Het reglement werd uitgewerkt door Brandweer zone Kempen samen met alle gemeenten van de brandweerzone. Met dit reglement dat op 1 april 2018 in werking treedt, zetten we volop in op veiligheid.

Het reglement is van toepassing op alle lokalen die publiek toegankelijk zijn met een veiligheidscapaciteit vanaf tien personen en op evenementen met een veiligheidscapaciteit vanaf 100 personen. We denken hierbij aan cafés en restaurants, winkels, feestzalen, tenten voor fuiven,…

 

Waarom werd dit reglement opgesteld?

Het doel van dit reglement is de (brand)veiligheid voor publiek toegankelijke gebouwen te verhogen en eigenaars en organisatoren bewust te maken van de risico’s. Daarom werden in het reglement voorwaarden opgenomen omtrent het aantal en de breedte van (nood)uitgangen, blusmiddelen, verwarming en brandstof, onderhoud van de technische installaties,…

 

Hoe gaat het nu verder?

Elke exploitant van een publiek toegankelijke inrichting die onder het toepassingsgebied van dit reglement valt, moet zijn/haar inrichting aanmelden via een webportaal op de website van Brandweer zone Kempen (https://kempen.hulpverleningszone.be/contacteer-ons/e-loket-629/webportaal-preventie-2953) en dit binnen de zes maanden na goedkeuring van het reglement. De exploitant moet via het webportaal ook een risicoanalyse invullen. Afhankelijk hiervan kan er een controlebezoek met rapportering volgen. Meer uitleg hierover vind je in het reglement.