Naar inhoud
Gemeente Mol

Het Kompas gaat digitaal tijdens coronacrisis

Het Kompas gaat digitaal
dinsdag 28 april 2020

Door de coronamaatregelen gaat Het Kompas voortaan digitaal door. De vrijwilligers ontvangen de nieuwkomers met vragen via Zoom in plaats van fysiek in het lokaal boven Bistro Apollon. Een Nederlandstalige vrijwilliger, een vertaler en de nieuwkomer met een hulpvraag, voeren samen een gesprek. Zo begeleidt de sociale dienst momenteel wekelijks een vijftal personen in hun zoektocht naar een woning. Als er nieuwe vragen binnenkomen, wordt samen met de coördinator en de vrijwilligers bekeken of ondersteuning op dit moment mogelijk is.

Een taalbarrière, veel verschillende diensten en een heleboel administratieve verplichtingen maken het voor nieuwkomers niet eenvoudig om hun weg te vinden. Daarom staan de vrijwilligers van Het Kompas wekelijks klaar om hen wegwijs te maken.

Wat doet Het Kompas?

Het Kompas maakt anderstalige nieuwkomers wegwijs in onze gemeente door hen te helpen bij:

  • Hun inschrijving bij de gemeente
  • Hun inschrijving bij de mutualiteit
  • Het afsluiten van een brandverzekering
  • De inschrijving bij de kinderopvang
  • Het doorverwijzen naar Nederlandse les, inburgering en Praatpunt
  • Het wegwijs maken naar computerlessen
  • Het maken van afspraken (huisdokter, tandarts, ziekenhuis)
  • De eerste kennismaking met de dokter
  • De aansluitingen bij nutsvoorzieningen (gas, elektriciteit, internet)
  • Het zoeken naar een woning
  • Ook het vrijetijdsaanbod in onze gemeente komt aan bod

 

Meer info: sociale dienst, sociale activering, Hanne Rijkers, 014 33 15 17, hanne.rijkers@gemeentemol.be