Vervanging betonnen wegdek Zuiderring (N71) in Rauw start op 22 april

Gepubliceerd op  maandag 8 april 2024 om 9.18 uur

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op maandag 22 april met belangrijke werkzaamheden op de Zuiderring (N71) in Rauw. Vanaf het kruispunt met de Postelsesteenweg (N136) tot net voorbij de Paviljoenstraat wordt het noordelijke deel (kant Rauw) van het betonnen wegdek volledig opgebroken en vervangen door asfalt. De werken nemen een tweetal maanden in beslag. Verkeer op de Zuiderring blijft in beide richtingen altijd mogelijk over één rijstrook. De werken hebben wel een grote impact op de kruispunten van de Zuiderring met de Postelsesteenweg (N136), de Paviljoenstraat en de Schooldreef. Fietsers kunnen de Zuiderring binnen de werfzone alleen nog kruisen via de Schooldreef.

Het betonnen wegdek van de Zuiderring (N71) is na decennialang intensief gebruik aan vervanging toe. Naast een verhoging van het rijcomfort voor de weggebruikers, zorgt een nieuw wegdek in asfalt ook voor een verlaging van het rolgeluid voor de omwonenden. Vooral de inwoners van Rauw zijn al langer vragende partij voor deze ingreep.

Ook de andere kant?

Het gemeentebestuur is zeer tevreden over deze werken en hoopt dat ook de andere kant van de Zuiderring in een latere fase zo snel mogelijk aan bod komt. Wanneer de andere kant van de Zuiderring en het stuk tussen de Postelsesteenweg en de Simonsebrug worden aangepakt, is nog niet geweten. Zodra hier meer informatie over is, communiceren AWV en het gemeentebestuur hierover.

Verkeer in beide richtingen over één rijstrook

De werfzone strekt zich uit over een afstand van ongeveer twee kilometer en situeert zich vanaf het kruispunt met de Postelsesteenweg tot net voorbij de Paviljoenstraat. Ook het kruispunt met de Schooldreef zit in de werfzone vervat.

Het verkeer op de Zuiderring kan altijd over één rijstrook passeren. De maximumsnelheid wordt teruggebracht tot 50 kilometer per uur, met een verdere beperking tot 30 kilometer per uur ter hoogte van de plaatsen waar al het verkeer op één rijstrook wordt gebracht.

Kruispunten

De werfzone omvat drie kruispunten. De kruispunten met de Kiezelweg (vlakbij de Simonsebrug) en de F.S Emsenslaan worden gebruikt als omleidingsroute.

• Kruispunt Postelsesteenweg - Postelweg (N136)
    • Aan de kant van Rauw gaat het kruispunt volledig dicht. Je kan dus niet de Zuiderring verlaten richting Rauw of hier de Zuiderring oprijden.
    • Aan de kant van Balen kan je de Zuiderring uitsluitend oprijden richting Lommel. Alleen uit de richting van Geel mag je de Zuiderring verlaten richting Wezel.
    • Fietsers mogen hier de Zuiderring niet kruisen.
  • Kruispunt Paviljoenstraat
    • Fietsers mogen hier de Zuiderring niet kruisen.
  • Kruispunt Schooldreef: veilige oversteekplaats voor fietsers
    • Zowel aan de kant van Rauw als Balen gaat het kruispunt volledig dicht voor auto’s en vrachtwagens.
    • Fietsers worden langs beide kanten van de Zuiderring via een fietsomleiding naar dit kruispunt gebracht, waar ze veilig de Zuiderring rijstrook per rijstrook kunnen kruisen. Tussen beide rijrichtingen is er een veilige en ruime wachtzone voor de volgende oversteekbeweging.

Meer infoprojectpagina website Agentschap Wegen en Verkeer