De kandidaatstelling voor de lokale en provinciale verkiezingen verloopt volledig digitaal. Je vindt een stappenplan op Vlaanderen Kiest.
Digitale voorbereiding van je kandidatenlijst
Vanaf woensdag 4 september om 9 uur tot zaterdag 14 september 2024 om 16 uur kunnen lijsttrekkers hun voordrachtakte digitaal indienen via de webtoepassing. Voorafgaand aan deze periode kan het opstellen van de kandidatenlijst al voorbereid worden. Ook eventuele bijlagen kunnen met de elektronische procedure worden ingediend vanaf 4 september om 9 uur.
- Bekijk dit filmpje over het digitaal indienen van een voordrachtakte.
- Hoe moet de indiener een lijst aanmaken? Hier vind je de instructievideo.
- Hoe moet de indiener een kandidaat toevoegen? Hier vind je de instructievideo.
- Hoe moet de indiener een ondertekenaar toevoegen? Hier vind je de instructievideo.
- Hoe moet de indiener een lijst indienen? Hier vind je de instructievideo.
- Hoe moet een kandidaat zijn kandidatuur ingeven en handtekenen? Hier vind je de handleiding.
- Kan ik mijn roepnaam gebruiken op de voordrachtsakte? Dat kan, als je een akte van bekendheid opmaakt en deze laat tekenen door de burgemeester of een gemachtigde van de burgemeester. Hier vind je het document.
- Hoe moet een lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen ondersteund worden?
- Ofwel door minstens 100 gemeenteraadskiezers: Hier vindt de kiezer de handleiding.
- Ofwel door minstens 1 aftredend raadslid (die niet noodzakelijk moet behoren tot de partij of de lijst die wordt voorgedragen): Hier vindt het raadslid de handleiding.
Officiële kennisname van je kandidatenlijst
De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau neemt officieel kennis van de ingediende voordachtakten op zaterdag 14 september 2024 tussen 9 uur en 12 uur en tussen 13 en 16 uur, in ’t Getouw, dienst burgerzaken (gelijkvloers). De voorzitter neemt dan ook de eventuele bijlagen op papier in ontvangst.
Na kennisname stuurt de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau een ontvangstbevestiging naar de indiener van de lijst. Voordrachtakten die na zaterdag 14 september 2024 om 16 uur worden ingediend, zijn niet ontvankelijk.
Ondersteuning bij de webtoepassing
Je kan het Agentschap Binnenlands Bestuur om bijstand vragen via de helpdesk die ondersteuning zal bieden:
- e-mail: info@vlaanderenkiest.be
- telefonisch: 02 553 63 70
Indien nodig kan je een afspraak maken voor hulp bij het invullen van een digitale voordrachtakte. Dat contact kan plaatsvinden in elke provinciehoofdplaats.
Ook bij de dienst bevolking van de gemeente kan je terecht met vragen.
Bericht van de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau
Externe links
- Adres
- Molenhoekstraat 2 , 2400 Mol
- Tel.
- E-mailadres