Via Be-alert
BE-alert is een communicatieplatform dat je informeert bij een noodsituatie via sms, e-mail, telefoon of sociale media.
Via het sirenenetwerk
Alarmering via de sirenes is een basisalarmering die onafhankelijk van nutsvoorzieningen kan functioneren. De gesproken berichten zijn een eerste alarmsignaal naar de bevolking toe. Meer specifieke richtlijnen in verband met te volgen handelingen en procedures moeten via andere wegen dan de sirenes naar de bevolking worden verzonden.
Via een omroepwagen van de politie
Deze manier van crisiscommunicatie is al van oudsher bekend en nog steeds een veel gebruikte vorm van crisiscommunicatie. De doelgroep die bereikt wordt, zijn enkel de personen die in het risicogebied aanwezig zijn. Hiermee beperkt men de toestromende burgers die familieleden willen komen beschermen. Indien de manuren niet worden meegerekend is dit een goedkoop communicatiemiddel. De efficiëntie ervan kan in vraag gesteld worden.
Van de led-schermen
Mensen die zich in de straten bevinden, kunnen de berichtgeving via de led-schermen opvolgen. Met dit kanaal kunnen wij ook niet Molse inwoners die onze gemeente bezoeken tijdens een noodsituatie bereiken.
Via radio en tv
Na de vooralarmering via het sirenenet kunnen meer specifieke richtlijnen via radio en tv-zenders worden meegedeeld. Het voordeel van deze communicatie is dat er veel mensen tegelijkertijd worden bereikt. Maar als de nutsvoorzieningen uitgevallen zijn, kunnen we dit communicatiemiddel niet gebruiken. De crisiscommunicatie kan via de gewone uitzendingen gebeuren, zoals het nieuws of actuele informatieprogramma’s.
Via de gemeentelijke website
Naast bijkomende informatie via radio en tv vind je ook op onze gemeentelijke website de laatste berichten over de noodsituatie terug. De elektronische mogelijkheden winnen voortdurend terrein. Maar niet alle burgers hebben reeds toegang tot de digitale communicatie. Hier houden we rekening mee, zodat digitale communicatie enkel als aanvullend communicatiemiddel wordt gebruikt.
Via huis-aan-huis brief
Deze manier van verwittiging is enkel mogelijk wanneer de tijdspanne het toelaat.
Via het algemene infonummer 014 33 07 11
Dit nummer kan gebruikt worden wanneer je persoonlijke vragen hebt over jouw bescherming en de opgelegde maatregelen. Bel vooral niet naar de hulpdiensten voor inlichtingen. Zij hebben hun handen vol met het bestrijden van de noodsituatie. Om de communicatielijn niet te overbelasten vragen wij je enkel contact op te nemen wanneer het echt noodzakelijk is.
- Adres
- Molenhoekstraat 2 , 2400 Mol
- Tel.
- E-mailadres