
Over dit project
De toekomst van de Hangarstraat, het kruispunt met de Beeldekenslaan en een deel van het Statieplein krijgt vorm. Tijdens de infoavond van 25 juni stelde het gemeentebestuur het volledige ontwerp voor, inclusief de geplande proefopstelling in de zijstraten met éénrichtingsverkeer die start op 1 augustus 2025. Je kan de presentatie, infopanelen en plannen online bekijken via www.gemeentemol.be/hangarstraat. Het ontwerp zet maximaal in op verkeersveiligheid, comfortabele routes voor fietsers en voetgangers, duurzaam vernieuwde infrastructuur, ontharding én vergroening.
Plan Hangarstraat links - Beeldekenslaan
Plan Hangarstraat rechts - Statieplein
De Hangarstraat is vandaag sterk verouderd. De rijweg in beton en gemengde riolering maken plaats voor een compleet nieuwe inrichting. In het ontwerp voorzien we een rood dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed, een comfortabel voetpad van 1,8 meter en een nieuwe asfaltweg. Om deze ruimte te creëren, wordt het autoverkeer in één richting gestuurd, van het Statieplein tot aan de Doornboomstraat.
Deze heraanleg staat niet op zichzelf: ze vormt een logische schakel in het lokale fietsnetwerk, sluit aan op het eerder heraangelegde kruispunt met de Sint-Apollonialaan en vult een missing link in de fietsostrade Herentals – Balen. In het ontwerp van de Hangarstraat is ook een toegankelijke bushalte van De Lijn opgenomen.
Groener Statieplein
Ook het eerste deel van het Statieplein wordt heringericht. Door het schrappen van één rijstrook in plaats van de dubbele verbinding Corbiestraat - Hangarstraat ontstaat een overzichtelijker en groter plein met ruimte voor ontharding en nieuwe aanplantingen. Aan de stationszijde komt een vernieuwde bredere Kiss & Ride-zone en het fietspad wordt verbreed. Daarnaast komen er nieuwe bomen aan de stationszijde.
Nieuwe riolering en verplichte afkoppeling
De bestaande gemengde riolering in de Hangarstraat wordt vervangen door een gescheiden systeem. Afvalwater en regenwater worden voortaan apart afgevoerd. Voor het regenwater voorzien we een infiltratieriool die het water lokaal in de bodem laat dringen. Tegelijk vernieuwt PIDPA de drinkwaterleiding. Bewoners zijn zoals steeds bij de aanleg van een gescheiden stelsel wettelijk verplicht hun regenwater af te koppelen van het afvalwater.
Nieuwe verkeerscirculatie met proefopstelling
Om deze veilige inrichting mogelijk te maken, verlengen we het éénrichtingsverkeer in de Hangarstraat tot aan de Doornboomstraat. Dit is noodzakelijk door de beperkte breedte van het openbaar domein. Tussen de Doornboomstraat en de spoorweg blijft tweerichtingsverkeer bestaan om het ziekenhuis vlot bereikbaar te houden.
Vanaf 1 augustus 2025 start bovendien een proefopstelling met éénrichtingsverkeer in drie aanpalende woonstraten:
- Doornboomstraat
- Sint-Pieterstraat
- Gildestraat
Tijdens deze proefopstelling, die loopt tot het voorjaar van 2026, geldt het definitieve éénrichtingsverkeer in de Hangarstraat al. In de Hangarstraat geldt een maximumsnelheid van 50 per uur. De circulatie in Sint-Paulusstraat blijft behouden volgens de huidige situatie. Na afloop van de testperiode evalueren we samen of de aangepaste circulatie wordt behouden.
Parkeren en verkeersremmende maatregelen
In de zijstraten waar éénrichtingsverkeer komt, blijven de huidige parkeerstroken behouden en wordt een zone 30 ingevoerd. Door het parkeren afwisselend aan beide kanten toe te staan, willen we de snelheid van het verkeer afremmen. Mogelijk voorzien we ook bijkomende markering om het verkeer af te remmen.
Aangepast kruispunt Beeldekenslaan
Ook het kruispunt Beeldekenslaan – Hangarstraat ondergaat een structurele aanpassing. De voorrangssituatie wijzigt: de Beeldekenslaan en Hangarstraat vormen voortaan de voorrangsweg, niet langer de as Hangarstraat - Sint-Apollonialaan. Daardoor komt de rijweg aan de andere kant van het kapelletje te liggen.
De fietsostrade en nieuwe wandelvoorzieningen blijven aan de spoorzijde. Auto’s die de spoorweg oversteken worden verplicht te vertragen, wat de zichtbaarheid en veiligheid voor fietsers verhoogt. Het bestaande olifantenpaadje krijgt een halfverharde inrichting, en het pleintje bij het kapelletje wordt heroriënteerd volgens de nieuwe rijweg.
Timing
De planning ziet er als volgt uit:
- 1 augustus 2025: start proefopstelling met éénrichtingsverkeer
- Najaar 2025: aanvraag omgevingsvergunning
- Voorjaar 2026: evaluatie proefopstelling
- 2026: geplande start van de werken (onder voorbehoud van procedures en vergunningen)


