Naar inhoud
Gemeente Mol
Deze informatie is niet meer actueel!

Moesmeesters 3.0: tuinieren met kinderen doorheen de seizoenen

Transitie Mol en Balen

Cursus & workshop

Ben jij graag buiten en zit je graag met je handen in de aarde? Vind je het fascinerend hoe de kringloop van de natuur werkt en hoe de mens in harmonie met de natuur kan leven? Kom dan het plezier van tuinieren ontdekken in onze mooie samentuin 'de Warmoes' in onze gemeente. Of ben jij een meester, juf of jeugdwerker met groene vingers en wil jij graag je liefde voor de moestuin doorgeven aan de kinderen/jongeren waar jij mee werkt? Ook jij kan deze cursus volgen!

Tijdens deze activiteit mag je helpen bij tuintaken als zaaien, planten en oogsten, maak je iets creatiefs en smullen we ook van de lekkere oogst.

Voor het derde jaar op rij organiseren we in onze samentuin 'Moesmeesters', een jaarcursus tuinieren voor kinderen. Enkele kinderen die hier al voor het derde jaar aan deelnemen, wijzen jullie mee de weg in de tuin die zij intussen goed kennen. Wie weet krijg jij de Moesmeesterkriebel ook wel echt te pakken! Dit jaar integreren we ook enkele principes van permacultuur: observeren - van patronen naar details - overvloed delen - kringloop sluiten - integratie - ....

Kinderen en jongeren vanaf het tweede leerjaar tot en met 15 jaar zijn welkom om mee te doen, rekening houdend met de dan geldende coronamaatregelen.

Voor deze activiteit betaal je 10 euro per sessie of 60 lets (http://www.letszandland.be). Vanaf het derde kind van hetzelfde gezin is de deelname gratis.

Reserveer je plaats via onze website http://www.TransitieMolenBalen.be. Elk kind apart inschrijven. Je klikt door naar het inschrijvingsformulier via 'inschrijvingsformulier Moesmeesters 3.0'. Bij vragen bel je naar 0473 78 00 95.

Het programma ziet er als volgt uit:
- 23 april - lente: We vertrekken vanuit het principe observeren = waarnemen, zintuigen (kleur, geur, licht, droog...), feiten versus interpretatie, gevoelens waarnemen. Daarnaast gaan we ook dingen doen: rondgang, geluidenkaart, kijkhut bouwen, varens proeven (gebakken),...

- 18 juni - vroege zomer: van patronen naar details = waarnemingen structureren, selecteren, focus, herhaling en verandering. Voorbeelden zijn de elementen in de Warmoes, de groentebedden, seizoenen, klok. Daarnaast doen we onder andere een plantenpuzzel, zonnewijzer, picknick,...

- 13 augustus - late zomer: We vertrekken vanuit het principe overvloed creëren & eerlijk delen = goed plan leidt tot goed resultaat, vruchten plukken van het werk, samen gewerkt & samen genieten /vieren, natuur is gul (klein zaadje tot grote vrucht met veel zaadjes,..)... Daarbij oogsten we tomaten, maken we samen passata, organiseren we pizzabakfestijn samen met de Warmoes-vrijwilligers...

- 26 augustus: Vandaag stellen we de Moesmeesters voor aan andere kinderen. We spelen, tuinieren, smullen compote,...

- 24 september - herfst. De kringloop sluiten = naast oogst ook 'afval' terug tot voeding transformeren, het 'overbodige' teruggeven waar wel nodig (zoals een broek die te klein wordt aan je jonger broertje geven, of een boek dat je uitgelezen hebt naar de kringwinkel doen). We maken een wormenbak, oogsten paddenstoelen,...

- 19 november: Het principe integratie = in ons hoofd / op papier hebben we duidelijke grenzen of indelingen, maar in de natuur zijn er veel overgangen / nuancering / afwijking / combinaties. Is het bijvoorbeeld al winter of nog herfst? Is iets onkruid of niet? Alles hangt af van hoe je het bekijkt, waar en wanneer er iets groeit, hoe het samenhangt in het geheel. Relaties maken het leven levendig. Zullen we een steen beschilderen? Een kerstelfje uit dennenappels maken? Bollen planten? Kastanjes poffen? Brandnetelsoep maken? Kom het ontdekken!