Herbekijk presentaties rioleringsproject Sint-Apollonialaan

Gepubliceerd op  donderdag 15 december 2022 om 14.41 uur

Op dinsdag 13 december organiseerde het gemeentebestuur samen met Pidpa en aannemer Colas een bewonersvergadering voor de bewoners van de Peperstraat, Sint-Apollonialaan, Sterrenstraat en een deel van de Postelarenweg. Deze straten maken deel uit van het rioleringsproject in Achterbos. Vergadering gemist? Via www.gemeentemol.be/sint-apollonialaan vind je de presentaties van het gemeentebestuur, Colas en Pidpa. Het noodzakelijk rooien van de bomen start volgens de actuele info op maandag 9 januari. Verdere info over omleidingen en fasering volgt in de dagen voordien.

Het project in Achterbos omvat twee grote onderdelen: riolering en verkeersveiligheid.

Rioleringsproject

Het rioleringsproject bestaat uit twee grote onderdelen. Aquafin vernieuwt het pompstation in de Boeretangsedreef en legt een grotere persleiding aan via een aangepast tracé, waaronder de Peperstraat. Daarnaast installeert Pidpa een gescheiden rioolstelsel in de Sint-Apollonialaan, Sterrenstraat en Postelarenweg (tussen Sint-Apollonialaan en Tortelstraat). Het regenwater gaat via afzonderlijke buizen naar de Millegemloop (oude Waterbroekloop).

Verkeersveiligheid

• Fietspaden
    De Sint-Apollonialaan krijgt gescheiden fietspaden langs beide zijden van de weg.
  • Compacte kruispunten
    Alle kruispunten worden compacter, waardoor er een beter zicht komt op overstekende fietsers en voetgangers. Dat geldt voor de kruispunten Achterbos - Sint-Apollonialaan en Sint-Apollonialaan – Postelarenweg.
  • Doorsteek De Rooy – Sint-Apollonialaan
    Het kruispuntencomplex De Rooy - Sint-Apollonialaan - Bruggeske wordt eenvoudiger. Zo verdwijnt de bypass tussen De Rooy en de Sint-Apollonialaan. Het aantal mogelijke conflictpunten herleiden we zo van 3 naar 1.
  • Veiliger kruispunt spooroverweg Sint-Apollonialaan
    De heraanleg van de Sint-Apollonialaan biedt meteen ook de kans om het kruispunt Keirlandse Zillen – Sint-Apollonialaan – Nijverheidsstraat anders te organiseren. Ook hier focussen we op de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruikers met duidelijke fietsoversteken en zebrapaden.
  • Betere doorstroming West-circulatie
    In het nieuwe ontwerp zal de as Keirlandse Zillen – Nijverheidsstraat maximale doorstroming krijgen. Deze as maakt deel uit van de West-circulatie. Deze West-circulatie verbindt de Turnhoutsebaan met de Martelarenstraat en moet het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit het Centrum houden. De Sint-Apollonialaan wordt ter hoogte van dit kruispunt dus niet langer de hoofdas. De voorrang van rechts ter hoogte van dit kruispunt blijft niet langer behouden.

Bijlagen